Moskou, tjoeketjoek, Yekaterinburg, tjoeketjoek, Irkutsk!!!

29 september 2012 - Irkutsk, Rusland

Hallo hallo,

So, daar zijn we dan weer!! Onderhand bijna in Irkutsk aangekomen na een rit van 56 uur! Die Guus bleef maar kedeng kedeng zingen ;).

Maar oke, eerst Moskou.. Van St. Petersburg in het zonnetje naar het regenachtige Moskou. Een grote, drukke stad met toch veel grauwe gebouwen, maar toen we bij het Kremlin aankwamen was dat ook weer gauw vergeten. Mooie cathedralen, gouden torentjes en Poetin die verstoppertje bleek te spelen. Na een paar uur te hebben rondgelopen zijn we naar het Rode Plein gegaan ( die helemaal niet rood is ). Daar had je Lenin`s mausoleum, een supergroot winkelcentrum en St. Basil cathedraal. St. Basil geweldig om te zien!! We zijn er ook nog ingeweest, was er een klein mannenkoortje aan het zingen en voor de rest heel veel kleine kamertjes met schilderijen. Toen zijn we nog het winkelcentrum ingeweest en daarna weer terug naar het hostel om ons klaar te maken voor ons stapavondje. We waren de volgende ochtend om half 5 weer terug, geslaagd avondje!

Die ochtend kwamen we er om half 12 uit, fris en fruitig! Die dag zijn we met de metro naar een begraafplaats geweest, waar oa Boris Jeltsin lag. Die ook niet gevonden en toen nog even de kerk ingeweest en toen weer terug omdat het slecht weer was. Bij de metro aangekomen ( die er niet echt speciaal uitzien, geen kroonluchters, versieringen ed ), stond er echt een peloton aan politielui. Was er dus een voetbalwedstrijd afgelopen. Staan daar 4 hollandse meiden die er echt als toeristen uitzien, tussen al die politie en supporters. Ik lieg echt niet als er meer dan 150 politiemannen stonden. Gelukkig alles goed gegaan en toen terug bij t hostel voor ons laatste avondje Moskou!

Maandag 24-09 was het dan zover, de Transsiberie Express stond op beginnen. We werden om 11.00 opgehaald en 13.10 zaten we netjes in de trein en ging ie langzaam rijden.. Het was tuurlijk al een hele happening om al die shit die wij bij ons hebben in de trein te krijgen, het is gelukt, vraag maar niet hoe :P ..

We slapen dus met zn 6-en in een soort coupe`tje en dat keer 9.. 1 lange gang, waar je aan het begin heet water kan halen. Altijd leuk, want de voetjes van mensen steken nog weleens uit ;) .. Ook ruik je heerlijke odeurs onderweg. Onze reukorganen hebben het dus prima naar hun zin;).. Ondertussen spelen we een spelletje, muziekje, boek erbij, eten en dat gaat zo de hele dag door! En dan ook lekker naar buiten staren waar veel groen te zien is. Van Moskou naar Yekaterinburg was het heel erg bebost, naar Irkutsk is het veel kaler, uitgebreider, je kon verder zien zeg maar!! Ken ff niet op het goeie woord komen! De tijd vliegt om. Soms mogen we er uit en dan staan de handelaren je met open armen op te wachten!

Een praatje met de Russen in de trein is lastig, ze staan er niet echt voor open.

Na 1,5 dagen waren we in Yekaterinburg aangekomen. Daar zijn we 1 volle dag geweest, een leuke stad, veel groen en veel mooie dingen om te zien. Wij zijn naar de Church on Blood geweest, daar stond eerst een huis en daar zijn de Romanovs vermoord ( de laatste tsaren ). Nu staat daar een kerk waarin ze worden herdacht. Naast die kerk staat een museum, waar we een rondleiding kregen en heel veel informatie over de Romanovs ( Nicholaas de 2e en zijn gezin ).

Daarna hebben we heerlijk Amerikaans, Mexicaans gegeten, ik had Keesinjetas :P, heerlijk!

Toen die volgende morgen om 10 uur opgehaald en om half 12 zaten we er weer klaar voor. Nu zitten we er al bijna 56 uur in, het jammere is dat er geen douche in, maar ja, we willen toch wat van Rusland weten en hoe dat gaat in hun cultuur. Dat betekent ook lekker stinken:P..

Onderhand zijn we aangekomen in Irkutsk. Slapen bij een Russisch vrouwtje wat Duitse les hier heeft gegeven op de universiteit. Ze is rond de 80 en echt super aardig!

Dit was m weer voor eventjes! Doeidoei!!!

1. Steef:
    29 september 2012
    Hey Petra, wat fijn om te lezen dat je zulke mooie dingen ziet een meemaakt. Ik moet gelijk ook even toegeven dat ik enorm jaloers op je ben hoor. Rusland heeft ook altijd mijn bijzondere interesse gehad. Zal met name met de geschiedenis te maken hebben. Maar waarom nou Amerikaans, Mecikaans eten? Zijn de streekgerechten daar niet zo jummie dan? Wij hadden van de week een grote schaal haring met uitjes bij de band, door Klaas Harteveld geschonken. Doet ie ieder jaar tegen 3 oktober. Tja, dat moet jij dan weer allemaal missen he. Maar ik zou toch wel effe met je willen ruilen hoor.
    Ik volg je verder. Heel veel plezier en tot ooit..... ;)
  2. Maris en Sonny:
    29 september 2012
    Heeeej!!

Weer een leuk verhaal met al jullie belevenissen;)!
    Ook super om wat fototjes te zien!
    Mooie gebouwen enz daar.
    Super dat je dit kunt doen en dat je zoveel moois ziet en nog gaat zien:)
    Geniet ervan en have FUN:)

Xxx
  3. Heike:
    30 september 2012
    Leuk!! ;)
  4. Truus kwaak:
    1 oktober 2012
    wat zie ik! m'n ex- buurmeisje xandra met jullie op stap???
    wat leuk maak er een mooie reis van en geniet van elk moment
    ook de groetjes van arie
  5. Kitty:
    2 oktober 2012
    Kees in je tas?? Ik hoop dat je niks kwijt bent!! :p
    Grappig, ik zit net een reisprogramma te kijken waarin ze naar Petra in Jordanië gaan.... :)
    Maar klinkt allemaal erg gaaf daar!! Nog veel plezier!

Groetjes Kitty
  6. Petra:
    9 oktober 2012
    He Kwaakjes! Ik ben inderdaad ook met Xandra op stap! We hebben het fantastisch naar ons zin! Kijken onze ogen uit!!

En Steef, ik heb mn haringetje hier al op! Tis namelijk ook een typisch Russisch gerecht. Alleen niet op de Kattukse manier, maar wel lekker door een gerecht heen. Het eten is Rusland was heerlijk, maar een keertje wat anders, was ook wel ff lekker! Hoe was 3 oktober? Wij zijn onderhand in Beijing belandt! Wat een werelstad, ongelofelijk! Groetjes!!