Welkom in de dierentuin van Sabah!

25 januari 2013 - Kota Kinabalu, Maleisië

He hallo allemaal!!!

Het is alweer een tijdje geleden, dus hoognodig een nieuwe update!! Ik was nog in Manado gebleven, bij mn heerlijke zwembad! Nou, die laatste 3 dagen was mijn poncho mijn allerbeste vriend! Het kwam met bakken uit de hemel!! ( Moet je ook maar niet opscheppen hè over je zwembad ) .. Maar oke, niet veel dus gedaan, vooral op internet gezeten, wat geshopt, de hobbit gezien en nog een keertje uit eten geweest met Bas en Elles.. Al met al was ik toch ook wel blij om Sulawesi te verlaten, tijd voor iets anders! En Sabah was daar precies de juiste plek voor! Sabah hoort bij Maleisie, net zoals Sarawak, de andere provincie hier in Borneo en dan hebben we ook nog Brunei, wat tussen Sabah en Sarawak ligt ..

`s Nachts aangekomen in Kota Kinabalu.. Taxi genomen naar mn hostel.. Maar bij mijn hostel was niemand te bekennen, great! Stond ik daar om half 2 `s nachts.. Gelukkig verderop in de straat ook nog wat hostels en daar hadden ze nog een bedje voor me, super!! De volgende morgen Kota Kinabalu ingeweest, de grootste stad van Sabah, maar erg weinig te doen en als het zonnetje schijnt is het snikkie heet! Die dag me eigen vermaakt met het boeken van tours ... Normaal gesproken is het go with the flow, maar hier gaat het ietsje anders, waar een leuk prijskaartje aan hangt.. Raften en de riviercruise wilde ik heel graag doen, dus die geboekt en toen `s avonds met Grant van mn hostel wezen eten bij een supergrote hal waar ze overal aquariums hadden staan en waar je dus zo je visje kon uitzoeken.. Na een half uur lag er een lekker vers gebakken vis voor mn neus! Smaakte prima! De volgende morgen werd ik om half 6!! opgehaald voor mn raft trip.. Een ritje van 4 uur en toen waren we bij de rivier. Ik zat in een boot met Mark en Ben uit Singapore.. Het ritje op het water duurde 2,5 uur en WOW, wat een versnellingen!! Ik weet niet hoe het me is gelukt, maar ik bleef elke keer in de boot `zitten `.. Op z`n kop, benen in de lucht ..Haha! Wat een lol zeg!! Die gasten trouwens wel eruit gevallen, hehe!! Om 14.30 was het afgelopen, toen een uur met de trein terug, daarna nog 2 uur met de auto terug, om 18.00 weer terug naar mn hostel! Het was daarna nog de bedoeling om te gaan stappen met zn alle, maar om 22.00 vielen mn ogen dicht! Niks meer gewend, haha!

Zondag 13 januari naar Sepilok gegaan met de bus .. Ik bleef daar 2 nachten, de 1e dag kwam ik te laat aan om de orang oetans te zien, dus de volgende morgen om 10.00 precies stond ik klaar om die machtig mooie beesten te zien.. En ja hoor, daar kwamen ze aan, 1 voor 1, ze weten precies wanneer het voedertijd is.. Ze leven daar in de jungle, worden niet vastgehouden in kooien, maar je kan ook weer niet zeggen dat ze in het wild leven.. Desalniettemin blijft het fascinerend om te zien hoe `the man of the forest ` door de jungle heen vliegt!  `s Middags weer terug gegaan en `s avonds heb ik met Nico uit Finland en Adriaan en Yvon uit Amsterdam een biertje gedronken en een curry met aardappels gegeten, jammie!!

De volgende morgen werd ik opgehaald voor mn riviercruise trip van 2 dagen.. Ik weet nu ook waarom ze het rainforest noemen, wederom was ik mijn poncho bijzonder dankbaar!  Deze 2 dagen 4 boottripjes gemaakt, een kleine opsomming; wilde orang oetans, macaques, proboscis apen, ( wordt ook wel the dutch man genoemd, vanwege hun enorme neus.. hmm, oke ) slangen, lizards, hornbills,( vogels met enorme snavels ) wilde zwijnen en olifanten.. Vooral de olifanten zo gaaf om te zien.. Eentje ging zelfs de rivier in, machtig mooi! Officieel zat er bij de tour ook nog 3 wandelingen. Ik heb er 1 gedaan ( die andere vielen namelijk echt in het water ) en die was `s avonds, we hebben 2 vogeltjes gezien, wel mooi trouwens! Maar het was meer een test hoe goed je je evenwicht kon houden, het hele pad zat vol blubber! Gelukkig kon je regenlaarzen huren.. Maar daarbij moet je ook nog eens zachtjes doen, anders gaan die beesten op de loop.. Ik heb mn best gedaan.. Nu snap ik ook wel waarom wij maar 2 vogeltjes hebben gezien :P ..

Donderdag 17 januari ben ik met Martin, een Duitser die ook bij de rivier was naar Semporna gegaan, een ritje van 5 uur.. Daar gelijk de boot genomen naar Mabul Island.. Vlakbij Mabul Island heb je Sipadan liggen, 1 van de beste snorkel en duikplekken ter wereld.. Alleen moet je dat maanden van tevoren boeken, omdat er maar 120 mensen per dag ernatoe mogen.. Wij zaten bij Billabong, een backpackersachtig guesthouse op het water.. Lekker relaxt, chill.. In totaal 5 dagen hier geweest, veel boeken gelezen, gesnorkeld en elke middag een potje voetbal gespeeld met wat gasten van billabong en de locals.. Daar toch ook weer erachter gekomen dat mijn conditie wel ietsje beter kan ;) !!

De laatste dag dinsdag 22 januari waren er nog 2 plekken vrij voor Sipadan.. Gelijk geboekt en daar zal ik nooit spijt van krijgen!! Wow, wat een onderwaterwereld!! Schildpadden, haaien, zoveel kleurrijke vissen en een grote groep barracuda`s en jackfish ... Vooral bij de barracuda`s en jackfish had ik echt zo`n moment van, jeetje mina wat gebeurd hiero!!! Ik denk wel honderden van die dingen naast mekaar zwemmend.. Ik heb een paar foto`s, maar je moet er gewoon zelf bij zijn, om nooit te vergeten!! Om 15.00 weer terug bij Billabong, snel douche en toen terug met de boot naar Semporna om daar vervolgens de nachtbus te nemen naar Kota Kinabalu.. Volgende ochtend om 06.00 in KK, gesloopt en wel! Russell, een Australier had ook diezelfde bus en toen snel een hostel opgezocht.. Ik mag eigenlijk niet klagen over de bussen hier, want die zijn erg luxe, veel ruimte.. Maar ook de airco op standje 100! Het leek wel alsof ik in Nederland was.. Spijkerbroek, trui, sjaal, muts, deken, het heeft niet geholpen! Dus woensdag was een erg chill dagje in KK, mn was gedaan en wat bijgeslapen.. Donderdag, dus gisteren ben ik naar Sapi Island geweest wat voor de kust van KK ligt .. Ik kwam daar aan en zag overal zwemvesten in het water, hmm, vaag dacht ik.. Maar dat waren allemaal Maleisiers en Chinezen, die kunnen niet zwemmen, erg grappig om te zien! Lekker een kleurtje opgedaan en toen `s avonds heeft Russell  mn haar gedaan, hij had een scheerapparaat, dus 1 kantje is weer lekker kort ;) .. Vervolgens bij El Centro gegeten, onze stamkroeg, het eten bestaat hier voornamelijk uit Westerse gerechten, hiep hiep hoera!! Was ik nodig aan toe!!!!

Vandaag weer wat was gedaan, wat geshopt, vanavond laatste keer bij El Centro wat eten en dan morgenochtend om 06.00 mn vlucht naar Taipei!!!

En dat waren dan 2 weken Sabah! Omgevlogen weer, maar weer een supertijd gehad!! Volgende bestemming Taiwan, waar ik de eerste paar dagen in Taipei blijf om vervolgens naar Taichung te gaan om dat luie zweet eruit te werken ;) Hahaha!! Moet er zelf nu al om lachen, maar ga mn best doen!!

Cheers!!

Groetjes, Petra!

1. Heike:
    25 januari 2013
    Hey hey. leuk verhaal weer.
    Ik heb een vriend in Taipei wonen, moet ik hem nog vragen naar wat leuke plekjes? :)
  2. Petra:
    25 januari 2013
    Toffe foto's, Peet! lijkt me echt vet om al die dieren in het echt en zoveel mogelijk in het wild te zien :)
    ...enne...werkse dan maar he!
  3. Maris en Sonny:
    Hee,
    Je 'schrijft' echt leuk Peet!
    Mooie foto's weer en op naar Taiwan!
    Weer benieuwd naar je volgende blog over het werken:).
    Veel plezier en indd werkse dan maar:).

Groetjes
    X