Sulawesi....

6 januari 2013 - Manado, Indonesië

Hallo allemaal!! Ik ben er weer, het heeft even geduurd, maar dat heb je als je in Sulawesi reist en waar wifi nog niet is uitgevonden, wat ik eigenlijk helemaal niet erg vond, back to basic! Dus bij deze iedereen nog de beste wensen!!

Bijna een maand verder sinds mn laatste blog en wat heb ik weer veel meegemaakt! Een kleine update.. Eerst het weeshuis, waar ik 8 superdagen heb gehad!! De kinderen hadden die week nog wel school, maar het stelde niet zoveel voor, dus daarom ook geen huiswerk en engelse les.. Het ging er allemaal relaxt aan toe, iedereen heeft zn eigen taak, schoonmaken, wassen, meehelpen met koken. Op rolletjes dus ( ze staan elke dag om 5 uur op (!), wij stonden om 6 uur op, ook nog erg vroeg vind ik zo! ) Ik was met 2 andere vrijwilligster, Sasha en Priya.. Die week dus veel gevoetbald, geknutseld, zwembad en naar kerkdiensten geweest.. Er zijn hier bijna alleen Christenen, elke dag kon je wel naar een dienst, ik ben er naar 2 geweest, een moest Beti zingen en bij de andere alle kinderen.. Erg leuk om mee te maken, alhoewel dat zingen 5 minuten duurt en daarna wordt er heel veel gepraat en daar snap ik niks van en dan duurt 3 uur wel heeel erg lang!!

Dan had je ook nog de prachtige omgeving!! Dit gebied heet Tana Toraja en de Toraja`s hebben een nog heel `levendige` cultuur. Alles hier heeft te maken met de dood. Hun hele leven sparen ze om een fantastische begrafenis te geven en een mooie begraafplaats .. Het is dan de bedoeling om als cadeau een buffalo of varken te geven. Er zijn dan buffalo gevechten, die dan even later geslacht worden, net als de varkens. 1 buffalo kan 80.000 000 rp kosten, dat is €6400,- .. Gelukkig mogen de toeristen een slof sigaretten cadeau geven ;) ..

Ik ben 1 dag met Sasha en Priya en een gids op pad geweest.. Eerst naar de markt in Rantepao, waar je de buffalo`s en varkens kon kopen. Door naar Lemo, een rots waarin familie`s begraven liggen, met daarbij de Tau Tau poppen, levensgrote poppen die de overledenen weergeven. Daarna naar een grot geweest met overal kisten, botten, schedels.. Heel erg bizar, maar ook interessant om te zien.. Als laatste stop naar een dorpje in de bergen waar we in helder water even af konden koelen, want het was bloedje heet!

Ook ben ik naar een begrafenis geweest met Yossie, zij is 1 van de werknemers in het weeshuis. Eerst gingen we naar familie van Manaek ( Manaek is de eigenaresse van het weeshuis ) waar er eerst een varken gevangen moest worden. Na een half uur en veel geschreeuw was het varken in de kar en daar gingen we. Eerst kregen we koffie en koek. Daarna in de rij en liepen we langzaam langs de kist, hoog boven de grond met daarvoor liggend hoofden van buffalo`s en een zooi aan bloed. Je moest er gewoon overheen springen, beetje goor! Vervolgens gingen we weer zitten, waar er vrouwen kwamen op peepjes uit te delen. Ondertussen wordt er gezongen en gedanst op het middenterrein waar de kist ook stond.. Daarna kwam de koffie met koek weer.. Na 15 minuten liepen we weer terug naar het begin, waar we onderweg een slachtvoorstelling voorgeschoteld kregen.. Mes erin, brander erop, opengesneden, alles eruit, niks wordt er weggegooid, het bloed pakken ze met hun handen op. Weer een hele nieuwe ervaring! Vervolgens zaten we weer waar we waren begonnen en kregen we lunch.. Had wel trek ja :P !! Dat was de begrafenis... Een hele belevenis!

20 december zijn we begonnen met taart bakken, alle kinderen kregen er 1 mee voor naar huis.. 21 december en 20 taarten verder waren we klaar en werden de eerste paar kinderen naar huis gebracht voor de kerstvakantie. Ze gaan dan naar familie, soms een vader of moeder, oma, tante, maar die geen geld hebben om ze op te voeden. 22 december de laatste paar kinderen naar huis gebracht en toen `s middags naar een bruiloft geweest met Manaek.. Het duurde een uur, taart werd gesneden, wat gepraat en toen kwam de lunch en toen stonden we weer buiten...

24 december ben ik met Manaek naar Palopo gegaan, een stadje verderop, waar haar zus met gezin woont.. Hele leuke kerstdagen gehad, Manaek`s zwager is dominee, dus er kwamen veel mensen over de vloer.. 1e kerstdag hebben we buiten gezeten met de kerkdienst, hele dorp kwam bijeen, geluncht met ze alle.. Toen iedereen weg was kwam het bier tevoorschijn, heerlijk!! 2e kerstdag rustig dagje gehad, met de kinderen gespeeld en `s avonds naar Yossie geweest, die ook bij haar familie in Palopo was. Er was weer een bruiloft, dus daar gingen we weer. Dit keer was er alleen muziek, er werd gezongen en gedanst, een erg gezellig avondje. 27 december heb ik de bus gepakt naar Tentena, waar ik Bas, Elles, Guim, Laura, en Mario heb ontmoet, 2 nederlanders en 3 spanjaarden. Om 23.00 kwamen we daar aan.. Van 13.00 tot 23.00 in de bus, gesloopt.. Snel een hotelletje opgezocht en slapen maar! Volgende dag busje gehuurd en naar Ampana gereden, 6 uur dit keer.. Boodschappen gedaan, vuurwerk gekocht en de volgende ochtend om 10.00 de boot naar de Togeans.. Een eilandengroep wat bekend staat om zn onderwaterwereld en mooie stranden. Om 17.00 uiteindelijk in Kadidiri, waar ze nog plek voor ons hadden.. Hier zijn we tm 2 januari gebleven... Gerelaxt, gesnorkeld en oud en nieuw gevierd!! Geweldig, met denk 50 man op de ponton, muziekje erbij, biertje, arak ( Indonesisch drankje ) een mooie afsluiter van 2012!! In de regen daarna verder gedanst tot 02.30.. Toen gingen de lichten en muziek uit.. 2 januari met de speedboot naar Marisa, daarna vervolgens 4 uur met de auto naar Gorontalo.. Daar 1 nacht gebleven en toen de volgende ochtend om 08.00 vertrokken naar Manado, waar we om 18.00 aankwamen! Een drukke stad... En lekker warm weer... Mn was gedaan, wat echt nodig was.. Alles was nog een beetje nat van de Togeans, lekker aan het meuren geweest, heerlijk! Nu weer helemaal fris en fruitig! De 3 spanjaarden zijn gisteren vertrokken, Bas en Elles zijn hier nog in de omgeving, die ik waarschijnlijk van de week nog een keertje zie..

Mijn laatste 3 nachten in Sulawesi heb ik me eigen getrakteerd op een hotel met zwembad!!!! Dus vanaf morgen nog een beetje zon pakken en lekker een boekje lezen bij het zwembad.. Dan is Sulawesi ook alweer voorbij en kan ik terugkijken op echt een geweldige maand!! Wat een diversiteit heeft dit eiland te bieden, je moet er wat voor over hebben, maar wat je ervoor terug krijgt, maakt alles 3 dubbel goed!

Weeshuis, Toraja`s, Togeans, de reizende Nederlandse/Spaanse familie, de locals en het eten.. Ik ga het allemaal missen!

Donderdag 10 januari vroeg in de ochtend heb ik mijn vlucht naar Jakarta en dan naar Kota Kinabalu, Maleisie, Borneo... Waar ik waarschijnlijk weer orang oetangs mag ontmoeten, ik kijk er naar uit!!!

Het beste allemaal!!!

1. Truus kwaak:
    hoi pietertje
    de allerbeste wensen voor 2013 van de kwaken uit kattuk,ik hoop nog veel mooie verhalen te lezen en geniet verder van je mooie reis
  2. Kitty:
    Hej Peet,

Jij ook een goed nieuw jaar!! Dat je nog maar veel mag zien van de wereld!!
    Sulawesi klinkt als een eilandje waar ik ook maar eens naar toe moet gaan....

Groetjes Kitty
  3. Maris en Sonny:
    Heeey Peet!

Voor jou ook de aller beste wensen:)!
    Leuk om weer eens een blog te lezen over je avonturen:D!
    Wat een belevenissen in een maand, op naar de volgende bestemming:).

Veel plezier nog.
    xx
  4. Petra:
    8 januari 2013
    Peet!

Nog een geweldig nieuwjaar gewenst, wat heb je weer veel meegemaakt, geweldig om te helpen in een weeshuis daar ...die begrafenis is wel bijzonder om mee te maken, zeg! (arm varken ;) Wat onwijs vet om orang oetangs te gaan zien !! geniet ervan!
  5. Janneke van Rhijn:
    22 januari 2013
    Hoi Petra,
    Mijn moeder en ik hebben met veel plezier je verhalen gelezen! Wat een fantastisch avontuur maak je weer mee.
    Geniet er nog van..
    Veel liefs Antje en Janneke XX