Beijing - Songpan ...

27 oktober 2012 - Songpan, China

Hallo allemaal!

Hier weer een nieuwe blog. Dit keer niet uit een stad, maar uit een Tibetaans / Chinees dorpje, Songpan!
Eerst Beijing, waar de groep compleet werd. Zondagochtend kwamen ze aan en heb ik me bij hen toegevoegd. Die dag zijn we met zn alle op pad geweest en hebben we `s avonds peking eend gegeten met allerlei verschillende gerechten. Chin (of Gin, makkelijk te onthouden ) onze reisbegeleidster besteld de gerechten voor ons en dat kan ze heel goed, lekker gevarieerd. Heerlijk!
Die dag daarna, maandag 15 oktober zijn we naar de muur geweest, bewolkt, maar gelukkig wel droog. We hebben daar overnacht en toen de volgende morgen weer de muur op, alleen regende het toen heel erg. Ik ben wel geweest, met regen heeft de muur ook wel wat. Treurig uitzicht, maar dat hoort er ook bij. `s Middags weer terug gereden en `s avonds een biertje gedaan in een kroeg met een paar medereisgenoten.

Woensdag 17 okt naar het zomerpaleis geweest. Daar verbleef 1 van de keizerinnen in de zomer ( zomerpaleis he :P ). Het was er erg druk, krioelde van de Chinezen, ( ben ik toevallig in China ?? ) maar oke. Het was er wel mooi, uitgestrekt, groot meer erbij, de moeite waard. Deze dag afgesloten met een Kungfu show! Heel erg gaaf, echte acrobaten. 1 met je lichaam en geest, mooi om te zien! Donderdag naar de lama tempel geweest, heel erg kleurrijk, veel mensen die komen bidden, erg interessant om te zien. Die avond hadden wij om 22.00 de nachttrein naar Xian. Het was soortemet van 3e klas. Met zn 6-en in een coupe`tje en een hele lange gang. Ik sliep 3 hoog, was goed te doen, om 22.30 gaan de gordijnen dicht, toegedekt en slapen maar! Om 07.00 kwam er een lekker muziekje uit de speaker, wakker worden maar weer! Gaat allemaal strict volgens de regels. Vrijdagochtend om 10.00 aangekomen in Xian. Xian is het kleine broertje van Beijing. Is vroeger 1 van de belangrijkste steden geweest van China, het heeft namelijk 13 dynastieen meegemaakt. En wereldberoemd vanwege het Terracotta leger. Die we ook gelijk die middag zouden bezoeken. Dat lezen jullie goed, zouden. Er was namelijk een ongeluk gebeurd en stonden we in de file. Na een uur te hebben stilgestaan zijn we over de snelweg terug gelopen, het zou namelijk nog uren duren. Hierdoor ontstonden wel levensgevaarlijke situaties. Auto`s keerden om en reden dan met 80 terug, terwijl wij daar ook liepen! We`re still alive! `s Avonds met zn alle uit eten geweest, dit keer dumplings. Het streekgerecht zeg maar. Bladerdeeg hapjes met vulling, erg lekker, maar ook heel erg machtig. Daarna zijn we naar een dans/muziek show geweest, typische klederdij en muziek uit de Tang dynastie.
Zaterdag 20 oktober, 2e poging Terracotta leger en dat ging perfect! We kwamen aan, je hebt 3 hallen en dan stap je naar binnen en dan is echt van, wow!! Ben ik hier echt?! Al die `personen`, achter mekaar. Geen 1 heeft hetzelfde gezicht. Sommige bewapend, maar ook paarden en rijtuigen. Het leger is gekomen door keizer Qin Shi Huang van de Qin dynastie. Hij wilde namelijk dat zijn graf zou worden beschermd door een levensecht leger. Dat is zeker te weten gelukt. Echt geweldig om te zien. Dat dit pas ook is ontdekt in 1974, maakt het ook heel bijzonder. Na een paar uur daar te hebben rondgelopen zijn we weer terug gegaan naar de stad en zijn we de stadsmuur opgeweest. 14 km lang, 12 meter hoog en erg oud. We hebben daar een fiets gehuurd en lekker oerhollands rondgetrapt. `s Avonds weer een nachttrein, dit keer naar Lanzhou. Dus zondagochtend 21 oktober kwamen wij daar aan, gelijk de bus in en 4 uur later stapten wij uit in Xiahe. Een dorpje wat bestaat uit 80% Tibetanen. Je kon gelijk het verschil merken met de 2 steden en dit dorpje. Vriendelijke mensen, alsof de tijd een beetje heeft stilgestaan, veel meer het leven op straat zeg maar. Alhoewel hier ook de flatgebouwen uit de grond worden gestampt. Deze middag waren we vrij, hebben we een leuk rondje gemaakt in het dorp en lekker rustig aan gedaan, zaten namelijk ook op 3000m hoogte, iets meer naar zuurstof happen! `s Avonds yakvlees gegeten, heel anders dan in Mongolie, vond het op shoarma lijken, lekker dus! Volgende morgen zou de bedoeling zijn geweest om naar het Labrang klooster te gaan. 1 van de belangrijkste kloosters buiten Tibet. Jullie lezen het weer goed, dat tripje ging niet door. De avond daarvoor namelijk heeft een Tibetaan zn eigen in de fik gestoken. Wij hebben daar niks van gemerkt, maar de volgende ochtend dan weer wel, we mochten namelijk het hotel niet uit. Er stond 20 meter naast ons hotel een heel leger opgesteld. Niemand mocht er doorheen, de lokale mensen mochten dan wel naar buiten, maar toeristen absoluut niet. We hebben 2 uur binnen gezeten en toen werd er meegedeeld dat we er ook niet meer konden overnachten, blijkbaar niet veilig genoeg en China houdt ook niet echt van pottenkijkers, stel je voor dat we alles naar buiten gaan brengen ( de hele wereld weet het al lang, maar oke ). De Chinese overheid stelt zo zijn regels. Later die dag hoorden we dat er die ochtend een 2e persoon zichzelf in de fik heeft gestoken. Heel erg dat het gebeurd en dat die onderdrukking er nog steeds is. Toen naar Songten gereden, prachtige rit door de bergen. Ook weer een Tibetaans dorpje. De mensen o zo vriendelijk en kleurrijk. Zwaaien, lachen, niet te vergelijken met de Chinese stedelingen. Ze lijken er trouwens totaal niet op. Mongools-Chinees-Indianen uiterlijk. Niet verkeerd..
Hier dan wel naar het klooster geweest, mooi om te zien hoe die mensen in hun geloof opgaan.

Woensdag 24 oktober zijn we naar Langmusi gereden, ook een Tibetaans dorpje, maar ook Moslims en Chinezen. Het was 1 grote bouwval, behalve ons hotel, heel erg luxe. Over 10 jaar heb je daar alleen nog maar Chinezen en flatgebouwen, wat gaat dat hard zeg! Daar ook naar een klooster geweest, onderhand haal ik alles door de war, maar ziet er allemaal erg kleurrijk uit.. Na het klooster zijn we een heuvel opgelopen, heel mooi uitzicht, maar ook een onwijze stank en allemaal bijlen en messen. Hou je vast! Als er een Tibetaan overlijdt, wordt ie daarheen gebracht en in stukken gehakt, dan komen de gieren eraan en hebben die een heerlijke maaltijd. We hebben daar rondgelopen, de overblijfselen zie je gewoon leggen. Echt heel luguber!! Je krijgt er gewoon de rillingen van!
Die middag hebben we een mooie wandeling gemaakt door een kloof, met besneeuwde toppen op de achtergrond! De omgeving is hier schitterend!
Hier 2 nachten gebleven, laatste avond hadden we een beste sneeuwstorm op ons dakkie gekregen.. Vrijdagochtend vroeg vertrokken naar Songpan, het laatste dorpje op hoogte. Die middag zijn we naar een nationaal park gereden, daar aangekomen, volg de meute! Niet normaal, wat een gekkenhuis! Dit park bestaat uit allemaal kleine waterpoelen, met verschillende kleuren.. Het was een leuk klimmetje en op het eind werd je getrakteerd op een waar kleurenspektakel, het water, de bossen eromheen en de besneeuwde bergtoppen ( en vechtende Chinezen ) De camera`s zag je voorbij vliegen! Nu zijn we zaterdag, vandaag een vrije dag! Songpan is een leuk, gezellig dorpje! Veel toeristen, maar alles is netjes, geen stof of bouwvallen dit keer! Vanochtend een rondje in het dorp gemaakt, oa naar de vleesmarkt geweest.. Daar hangt en ligt op de grond alleen maar vlees. En stinken, bloed overal. De `slagers` die erbij staan lijken wel een bloedshower te hebben gekregen, echt vies gewoon!
Vanavond maar rijst en groente ;) En een lekker biertje! Net ook nog naar de kapper geweest, eventjes de puntjes op de i gezet! Helemaal happy!!

Dit was m weer voor even, jullie zijn weer op de hoogte,morgen blijven we hier ook nog, maandag gaan we naar Chengdu, panda time!

Wenhou!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Xandrisky:
    Wooowwwww!!!! Jaloeeeeers!!!
    Ook wel wat minder leuke dingen, maar wel bijzonder allemaal!
    Zo te horen wel n aanrader :)
    Veel plezier nog en ik kijk uit naar je volgende verhalen!
    Xxxandrisky
  2. Maris en Sonny:
    27 oktober 2012
    Heeey weer een leuke blog:)!
    Super man wat je allemaal meemaakt. Die overblijfselen lijkt me ook geen pretje om te zien ieeew;)!
    Veel plezier en hopelijk snel weer een blog:)

Xx
  3. Petra:
    27 oktober 2012
    Vet dat je het terracotta leger gezien hebt! ..wat maak je veel mee zeg, spannend hoor..leuk om alles te lezen Peet! #geniet xx
  4. Leendert:
    27 oktober 2012
    Leuk om alles te lessen. Fijne tijd nog x
  5. Linda:
    28 oktober 2012
    Wow!... Ouwegand, wat een mooie plaatjes weer!! En super spannend wat je allemaal meemaakt! Gelukkig ben je niet alleen.. Enjoy! Xx
  6. Martine en Jeroen:
    28 oktober 2012
    Echt gaaf om te lezen Peet en wat een mooie foto's!!!!
    We kijken uit naar je volgende blog!
    Geniet van alles en pas goed op jezelf ;)
    Groetjes
  7. Heike:
    29 oktober 2012
    Aardig wat hindernissen, maar je maakt wel wat mee zo! De tijd zal wel voorbij vliegen..
    ik ben net terug van mn eigen kleine rondtourtje. ik hoop dat jou nachttreinen iets comfortabeler zijn dan de bussen hier.. ;) Snel een keertje skypen!
  8. Kitty:
    29 oktober 2012
    PANDA'S!!! Die wil ik nou ook wel zien!! En jah, china is heel anders dan andere landen, was ik je vergeten te waarschuwen?? Eet je wel eens in de buurt van Chinezen? Ze smakken namelijk nog al en praten met volle mond....
    Maar wat gaaf allemaal! Ik zag laatst nog een stukje over het terracotta leger en nu heb jij het gewoon in het echt gezien!! Zo gaaf!
    Veel plezier nog daar! Geniet er van!

Groetjes Kitty