Taiwan, part 2..

23 november 2012 - Taipei, Taiwan

Hoihoi..

Ik was gebleven in Tainan, de westkust.. Woensdag 13 november ben ik met de bus naar Anping geweest, 1 van de oudste regio`s van Tainan. De Nederlanders zijn hier in 1624 naartoe gekomen, ( de VOC ) en hebben daar een fort gebouwd. In 1662 moesten ze hun meedere erkennen in Koxinga en zijn leger.. Er is niet veel meer over van het oorspronkelijke fort, 1 muur eigenlijk.. Maar ze hebben alles netjes gerestaureerd,  een leuk museum erbij over het fort, hoe ze het gebouwd hebben, welke wapens ze gebruikten, enz enz.. Mijn Nederlandse historie les was nog niet voorbij, want je had verderop in de buurt nog een museum over hoe het de Hollanders hier verging en over hun gewoontes. Uiteraard stond er ook een molen met daarachter een foto van bloeiende tulpen. Ik miste alleen nog een dropje! ( en een patatje flip :P )

`s Avonds in de stad wat gegeten en toen voor het eerst Nederlanders ontmoet in Taiwan. Ze vroegen waar ik vandaan kwam, uit Katwijk.. Ooh ken je die toevallig.. Ehh ja.. Haha! Niet te geloven, het wereldje is erg klein! Volgende ochtend de trein gepakt naar Taitung, de oostkust. Een prachtige rit langs de kust.. Taitung was die dag niet mijn eindstation, ik moest nog 1 bus pakken om dan te eindigen in Dulan, een klein dorpje aan het strand. Terwijl ik dus op de bus stond te wachten kwam er een vrouw naar me toe lopen en begon Chinees tegen mij te praten. Hmm, oke.. Ni Hao!! Haha.. Zij kon geen engels, uiteindelijk na een tijdje hints te hebben gespeeld, kwam ik erachter dat ze Eva heette en dat ze ook naar Dulan ging en dat ik wel met haar mee kon rijden. Even later stopte er een auto en hopsakee, op naar Dulan! Een uurtje later stapten we uit en ik ging naar mijn hostel. Ik had dit keer wel eentje vantevoren geboekt, maar dat was niet helemaal aangekomen, er was namelijk niemand te bekennen. Ik een briefje achtergelaten en toen ben ik met Eva naar een vriendin van haar geweest. Dulu heet ze. Woont back to basic, buiten koken en eten, pan op het vuur en smullen maar! En wat was het heerlijk! Grote soeppan waar ze van alles en nog wat in deed. Krab, witvis, verschillende soorten vlees, champignons.. Hmm.. Dit alles weggespoeld met een heerlijk biertje! Onderhand was er nog een vriend van Dulu gekomen, Davie en die vertelde dat ie die volgende morgen moest surfen ( 3 daagse surfwedstrijd in ) ..

`s Avonds belde de eigenaar op van het hostel, Barry, een Nederlander.. Heeft uitgelegd waar mn kamer was en dat ie me wel de volgende dag ergens zou zien. Prima! Gaat hier zo makkelijk.. Toerisme is hier nog niet echt doorgedrongen, dus zo`n relaxte sfeer.. Als je 24/7 je deur open kan laten, zonder dat er een hond naar kijkt, super toch! ( nou ja, er kijken wel veel honden naar, elk huishouden heeft er denk wel een stuk of 3, Dulu zelfs 7 !! )

Zaterdag 17 november met Dulu en Eva naar de surfwedstrijd. Heerlijk weer, zonnetje kwam een beetje door en de golven waren aardig, een paar hele goeie gezien! Die middag ben ik met Davie teruggereden en zijn we nog ff de bergen ingeweest. Je had daar een oud Japans huis met een kunstgalerij en een schitterend uitzicht. Later die middag dan toch Barry ontmoet, hij woont al 9 jaar in Taiwan, waarvan 4 in Dulan. Heeft toen gelijk een groot stuk land gekocht, waar die nu allerlei groente, fruit en kruiden op teelt. En waar zn nieuwe huis komt. Ik heb het gezien en ziet dr geweldig uit! Bijna alles wordt met de hand gedaan, veel bamboe wordt er ook gebruikt. Zn eigen kanaaltjes gegraven, alles back to nature, zo gaaf!! Die avond ben ik met Eva en Dulu naar het strand geweest en hebben we een kampvuur gemaakt.. Met de golven die omslaan en een koud biertje ............... Life is good!

Zaterdagochtend was de bedoeling dat ik zou vertrekken, maar Barry vertelde dat hij die avond een feestje zou geven omdat David, de bakker van Dulan en omgeving 60 jaar zou worden. Waarom ook niet, ik ben eigen baas.. Die ochtend ben ik met Barry en Sonja ( zijn vrouw ) naar de surfwedstrijd geweest. Alleen goot het van de regen.. Na 1,5 uur daar helemaal zeiknat te zijn geregend, zijn we nog even naar hun land geweest, wat echt ongelofelijk mooi is.. Ik ben zo benieuwd naar het eindresultaat… Dat kan nog wel een paar jaar duren.. Alhoewel.. In maart kom ik daar waarschijnlijk weer terug om een handje te helpen, dan kunnen ze er wel binnen een paar maanden wonen ;) ..

Die middag stortte het nog steeds, dus wilde ik ff werken achter mn laptopje, tot er een auto bij het hostel stopte.. De man, ( professor noemen ze m hier ) vroeg of er een Duitse vrouw hier logeerde.. Nee, zei ik.. Ooh, stap in, gaan we ergens koffie drinken.. Ehhh nou .. Ehh .. Nee, kom maar mee, gezellig.. Oke, dus ik mn spullen opgeruimd, ingestapt .. En toen stopte hij bij een donker steegje waar niemand te bekennen was en toen …….

2 cappuccino alsjeblieft.. De professor bleef maar doorpraten, gelukkig zaten er nog meerdere mensen in het restaurant, dus was ik gelukkig niet alleen de sjaak! Later kwam er nog een stel binnen en moest zij geld pinnen bij de 7-eleven, dus kon ik bij haar achterop de scooter en was ik de professor voor eventjes kwijt!

Die avond naar het verjaardagsfeestje geweest van David. Ik kon de hele man niet, maar na een praatje met hem te hebben gehad, een hele aardige man, die hier ook al jaren woont. Al zn vrienden en familie wonen in en rondom Dulan, al met al een gezellig avondje en weer veel mensen ontmoet.. Om 23.00 verplaatste het feestje naar the sugar factory. Vroeger dus een suikerfabriek, nu wordt het gebruikt als een kunstgalerij en elke zaterdagavond is er live muziek wat verzorgd wordt door de Ami ( Taiwan grootste aboriginal groep ) Hele relaxte muziek, met af en toe een versnelling.. Er werd gezongen, gedanst, 1 en al vrolijkheid! Wat een avond! Het eindigde alleen een beetje in mineur.. Sonja was gebeten door een zwerfhond, flinke jaap, het vlees kwam eruit.. En hun hond was pleite.. Dus om half 2 in de nacht, Louie, kom dan! Louie…  LOUIE !!! Na een half uur was ie gelukkig terecht! Toen heb ik ook mn mandje opgezocht!!

De volgende ochtend ging het alweer beter met Sonja en ook met Louie! Ik was ook weer fris en fruitig en stond klaar met mn duimpje omhoog en met een papiertje waarop stond: HUALIEN .. Na 2 minuten stopte er een auto en daar ging ik dan.. Ik werd opgepikt door 4 Taiwaneze meiden, Jessica, Cherrie, Pe en Vicky. Ze moesten naar Taipei, maar reden via Hualien.. Onderweg zijn we paar keer uitgestapt, fotoreportage gemaakt en weer verder. Om 15.00 zetten ze me netjes af bij een hostel en vertrokken toen verder naar Taipei. Een hele leuke dag en een geweldige ervaring rijker!

In Hualien regende het ook .. Dus heb ik een klein rondje gelopen met Jimmy, een Amerikaan die ik in het hostel had ontmoet, uiteindelijk terecht gekomen bij de nachtmarkt! Hmm, weer heerlijk gegeten! Dit keer 1 of ander broodje met een onwijs lekkere vulling.. ( nu zijn jullie niet iets wijzer he, haha ).

De volgende dag, maandag 19 nov ben ik naar Taroko gorge geweest. De trekpleister van Taiwan.. Een kloof van 20 km, dwars door de natuur! `s Ochtends vroeg de bus gepakt naar Tienxiang, het dorpje in Taroko. Daarvandaan een kwartier over de weg gelopen en toen kwam ik bij mn trail aan. Ik zag 1 grote donkere tunnel met daarnaast een bordje met wat tips.. Draag een helm, neem een zaklamp mee en kijk uit voor wespen en gifitige slangen! Ik had geen helm, geen zaklamp en uitkijken voor wespen en giftige slangen?!!! Oke, wat gaat er gebeuren?!! Met mn mobiel die nog een beetje licht gaf ben ik de tunnel doorgelopen en toen kwam ik in een andere wereld terecht.. De wespen vlogen op me af, slang hier, slang daar….. Een oase van rust, een beekje, kliffen, planten, bomen, wow! De wandeling duurde ongeveer een uur, met elke keer weer die kloof, geweldig!! Uiteindelijk loop je door de laatste tunnel en hoor je een gebulder.. Water wat eronder door dendert, in de verte 2 watervallen, gewoon prachtig! Na deze wandeling heb ik er nog 2 gedaan, vooral de laatste was erg interessant, ik had namelijk het witte helmen leger bij mij! Precies toen ik daar was stopte er 6 tourbussen!! Aaaah!! Het leek wel een uur te duren eer dat de witte helmen parade klaar was.. Nadat de rust was wedergekeerd heb ik daar zelf nog wat rondgelopen en toen begon het te regenen en ben ik weer terug gegaan naar Hualien.. Die avond weer naar de nachtmarkt en toen een keer vroeg het bedje in, niks meer gewend met al dat gewandel ;)..

Dinsdagmorgen de trein gepakt naar Fulong, een klein dorpje aan het strand. Fiets gehuurd en daarna een beste strandwandeling gemaakt, ik had het strand voor mij alleen, heerlijk, wat een rust! Woensdagmorgen de bus genomen naar Jiufen.. Een toeristisch dorpje in de bergen, met 1 klein ministraatje met alleen maar eten!!! Hier regende het ook weer, dus bij een klein restaurantje gezeten, kijkend over de bergen en de zee….

Nu zijn we vrijdag, gisteravond ben ik met Jessica, Cherrie en een vriend van hun Chris uit eten geweest en daarna naar een bar met live muziek.. Hier is het de bedoeling dat je zo lang mogelijk op je stoel blijft zitten en alleen naar de muziek luistert.. Af en toe klappen mag wel ;) .. Vandaag ben ik met Jessica Taipei ingeweest, 2 tempels gezien en daarna naar Tamshui, een buitenwijk van Taipei .. Daar wat rondgewandeld in de stortende regen!! Ik krijg het nou op mn dakkie hoor.. Vanavond rustig avondje, morgen op stap met de liftmeiden…  En dan zondagochtend vroeg mijn vlucht naar Manila..

Dan zit het Taiwan avontuur er voor eventjes op! Een geweldige tijd achter de rug, zoveel leuke mensen ontmoet, prachtige dingen gezien en meegemaakt.. En niet te vergeten de Taiwanezen die zo aardig zijn en die je zo`n welkom gevoel geven!! Ik kom graag terug in februari!! Ik kijk er al naar uit!!

Maar eerst Palawan, zon, zee en strand! Alhoewel de vooruitzichten niet helemaal jofel zijn.. 30 graden maar met regen!! Nou ja, ik zal niet smelten! Toedeloe!

1. Linda:
    23 november 2012
    Wow, wow, wow, wow, Ouwehand! Wat kom jij weer op mooie plekkies! Geniet, en een goede reis naar de Philippines!!! Miss you!
    Xx, Linda
  2. Petra:
    23 november 2012
    Kan me goed voorstellen dat je terug naar Taiwan gaat..wat heb jij een hoop toffe dingen weer meegemaakt, joh! :) #geniet!
  3. Maris en Sonny:
    24 november 2012
    Leuk Peet dat je het zo naar je zin hebt daar:)! Goede vlucht naar Manila en genieten, maar dat doe je wel zo te lezen haha. X
  4. Steef:
    29 november 2012
    Zou jij je niet eens gaan schamen om zo'n leventje te leyjuh...?
    Misschien besef je het niet maar hier gaan we inmiddels in donker naar werk en ook weer in donker naar huis..... Ben wel blij dat er tenminste iemand is die dit alles bespaard blijft. Geniet er maar lekker van Peet. ;)
  5. Kitty:
    3 december 2012
    Klinkt goed Peet!!! Ik maar balen dat ik nat was geregend in Italië afgelopen week, maar dat van jou klinkt ook niet erg lekker!

Zeg hoeveel man kunnen ze daar gebruik in Taiwan in Februari?? ;)