Bohooool!

11 december 2012 - Tagbilaran, Filipijnen

Hello hello,

Wat gaat de tijd toch hard! Al 3 maanden onderweg, het lijkt wel een eeuwigheid! Maar oke, verder waar ik was gebleven ...

Mijn vlucht naar Manila ging zoals gewoonlijk belabberd. Er was weer wat aan de hand met mijn ticket, de vorige keer ook al.. Heb een uur moeten wachten op mn ticket en uiteindelijk mocht ik toch mee, jeeuj! In Manila ging alles wel prima, om half 3 gelandt in Cebu en toen gelijk naar de ferry, ze hadden nog plek om 16.00 en toen 2 uur later stond ik in Tagbilaran, Bohol.. Een eilandje wat bekend staat om de `chocolate hills en de Tarsier ( spookdiertje, kleinste primaat ter wereld ) .. Eerst moest ik nog een slaapplek vinden, achterop de motor bij mn taxi chauffeur, uiteindelijk uitgekomen bij Marcelina`s guesthouse.. Leuk pension, aardige mensen, hier zou ik dan 2 nachten blijven.. Zou idd, later meer! Tegenover het pension stond een eettentje waar ze aan het bbq-en waren. Verschillende soorten stokjes met darmen, kippenpoten, maar dan ook echt de poten en nog een paar heerlijke delicatessen, ik heb het deze avond safe gehouden, varkensvlees ;) .. Tijdens het eten heb ik een paar locals ontmoet, Lloyd, Cereal en Maui ( lipstick ), hele aardige gasten, biertje gedronken en toen was het al gauw bedtijd.. Volgende morgen heb ik de lokale bus gepakt naar de chocolate hills, een ritje van 2 uur langs vele kerken en rijstvelden. Een ritje met de bus is een sport op zich, zoveel mogelijk mensen erin proppen en gaan! Aan het begin denk je nog van ooh lekker rustig, maar na 15 minuten en 8 stops verder zit ie nokvol en ben je blij als ie weer gaat rijden voor wat frisse lucht! De chocolate hills horen dus bruin te zijn, maar dat zie je alleen in het droge seizoen en dan ook nog in de namiddag.. Miljoenen jaren geleden ontstaan door ondergrondse verschuivingen, heel apart om te zien.. Die avond bij de bbq toko Lesley, Nicole en Jomar ontmoet.. Lloyd, Cereal en Maui waren er ook, zijn collega`s van elkaar en elke avond komen ze daar om te eten.. Na het eten ben ik met Lloyd, Cereal en Maui de stad ingegaan om de nationale delicatesse te proeven, Balut ... Balut is een eendenei met een bijna ontwikkeld embryo dat wordt gekookt.. Ons ei was dus 16 dagen oud, als je zn oudere broer neemt, dan krijg je er ook veertjes bij ;) ..Gebruiksaanwijzing :  als eerste een klein openingetje maken, dan zuig je het vocht eruit en daarna kan je de schil er eraf halen en dan hopsakee, in je mond!!! Het was niet onwijs vies, maar het idee maakt het gewoon heel vies, haha!

Ik wilde eerst maar 2 dagen blijven in Bohol en dan weer terug naar Cebu om dan naar een ander eiland te gaan, maar ik hoorde al die gasten en `meiden `over stappen zaterdagavond en daar had ik ook wel zin in, dus toen ben ik gebleven.. Die zaterdag ben ik overdag naar de Tarsier sanctuary geweest.. Wederom met de bus.. De Tarsier is een schattig spookdiertje met hele grote ogen.. Rondje gelopen, paar in de wildernis gezien en toen weer terug met de bus.. `s Avonds wederom weer bbq gegeten, daarna met Lloyd, Cereal, Maui, Nicole wezen stappen.. Een supergezellig avondje met veel cocktails..... Vroeg in de morgen thuis, 2,5 uur geslapen en toen gezellig op skype met de gasten! Daarna nog ff geslapen, toen met spanning naar de bokswedstrijd van het jaar gekeken, Mexico tegen Flip.. In de 6e ronde was het alweer voorbij, Flip ging knock out! In de namiddag met de gasten naar de shopping mall geweest, gegeten daar, wat gewinkeld en op tijd naar bed... Maandag ben ik naar  Dumaluan beach geweest, een prachtig stukje strand met een azuurblauwe zee, wow!! Daar lekker aan het bakken geweest, `s avonds weer bbq gegeten, ik kom wel aan mn 2 ons groente en 2 stuks fruit, NOT! Vandaag rustig dagje, mall geweest, `s avonds verrassend bij de bbq toko gezeten met de gasten, biertje gedaan en morgen zowaar weer een reisdag.... Om half 12 de ferry naar Cebu, waar ik dan 1 nacht blijf en dan donderdag ochtend mijn vlucht naar Manila en dan naar Kuala Lumpur en dan Jakarta en dan SULAWESI !  Waar ik eerst 8 dagen vrijwilligerswerk ga doen in een kinderweeshuis.. Een hele nieuwe uitdaging, spannend, leuk, heb er zin in!!!!

Hierbij eindigt dan de Filipijnen voor mij.. Een geweldige tijd achter de rug, met veel zon, zee, strand en gezelligheid. En niet te vergeten de Flipjes, zo vriendelijk, altijd een praatje.. Dansen, zingen, ze genieten van het leven en dat is mooi om te zien!!

Tot in Sulawesi ...

Doeeeei!!

1. Maris en Sonny:
    11 december 2012
    Leuk verhaal weer Peet:)! Was leuk om weer even te skypen he v het weekend!!
    Veel plezier in Sulewesie en met het vrijwilligerswerk:)! Mooie ervaring lijkt me!
    Xx
  2. Truus kwaak:
    11 december 2012
    ik vind het echt stoer dat je dat ei hebt gegeten!!!! ik kreeg al kippenvel bij het idee. Geniet nog van je mooie reis, we lezen al je verhalen. gr. uit het kouwe kattuk
  3. Lia van duijn:
    12 december 2012
    hoi petra
    leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt ziet er allemaal weer prachtig uit lief zo n spookdiertje ha ha nou groetjes
  4. Petra:
    17 december 2012
    Hey Peet... ik ken er nog steeds niet over uit dat je zo'n Balut heb gegeten, gatver :)
    Wat onwijs tof dat je in een weeshuis gaat helpen, lijkt me zeker een hele bijzondere ervaring! xxx